Sider

Arkiv

søndag den 2. juni 2013

Palæstina er virkelig dejligt, men vi lægger ører til så mange morsomme udtalelser ind imellem. Hér får I et udsnit af mærkværdige ting, både vi og andre har sagt i løbet af de sidste par uger. Muligvis er det for internt, men jeg synes I skal have lov at følge med. Jeg er sikker på at de sygeplejersker og sygeplejestuderende veninder jeg har, som læser dette, i det mindste vil ryste lidt på hovedet.

En sygeplejerske bliver undrende spurgt af min med studerende hvorfor han bærer smykker, når han arbejder. I Danmark er det forbudt af hygiejniske årsager, da undersøgelser har vist at der sidder et hav af vira og bakterier på ringe og armbånd/ure. Derpå kigger han undrende på sin ring, og tager den af med ordene "look!! - It's clean!"

En læge viser hvordan man syer en patient. Han kigge på min medstuderende og spørger hende: "what did I do wrong here?" 
Studerende: "hm... it's not sterile."
Lægen: "No, it's not sterile, I don't wear sterile gloves - This procedure is all wrong in every way".
Studerende: "But if you know that why don't you make it sterile?"
Lægen: "oh, there's no control so we're all just getting lazy".

Ok... (Den dag lovede vi hinanden de studerende imellem, at hvis en af os skulle blive indlagt, skulle der hele tiden være mindst én af os til stede, til at kontrollere procedure og medicin).

Som begrundelse for hvorfor vi skulle tro på Gud:
"Jeg troede ikke på Gud da jeg boede i Danmark, men da jeg så kom hertil, vidste jeg bare at der var en Gud. En dag tænkte jeg bare: Hvor kommer regnen fra?"
....stilhed.... Vanessa: "øh, fra skyerne!"....
"Hvad så med sommer? Det er Gud der har lavet det!"

Vil ikke mene at hendes intention virkede efter hensigten ;)

Læge: "Nooo, cigarettes are not unhealthy - there are no evidens that it causes cancer".

Står ude foran hospitalet en aften og ryger en cigaret. Da jeg ser en af lægerne komme imod mig, skodder jeg skamfuldt min cancerpibe i jorden... Lægen: "Ah, you smoke? That's nice!". 

Da jeg en dag skal skælde ud på den familie's , som vi ofte besøger, yngste søn, - Er det værste jeg kan finde frem; "Ved du hvad Mahmoudi - jeg håber du får en rigtig grim og tyk kone med dårligt bindevæv".

Den del er sgu så ærgerlig ikke at kunne kontrollere ved  tvangsægteskaber :S

Vi taler om forelskelse en aften. Os 4 piger i bilen. Om at gå hånd i hånd, og snave løs i hvert et lyskryds, imens ens ben føles som gele under én. Om suset i maven og den brusende lykkefølelse det kan give i kroppen. 
Vi er gået i selvsving.
Laura: " Åh det er bare så dejligt at være forelsket. Jeg elsker tanken om at være forelsket - hm - så får jeg bare fyren til at fylde alle hullerne".
...stilhed... 
Vanessa: "Alle hullerne? høhø"

Jeg er blevet kaldt mange mærkelige ting hernede so far. Vanessa er åbentbart svært at huske. Jeg er blevet kaldt "Venice, Venicia, Christiania, V" osv, men et navn jeg ikke havde set komme var "Nafizza"!
Jeg ved godt hvad sådan én betyder hjemme i Danmark. Og det kan jeg lige så godt sige... Sådan én er jeg ikke!
Men hernede betyder det "værdigfuld". Og så forsvandt min fornærmelse som dug for solen, og jeg begyndte så småt at glæde mig over ind imellem at høre mig selv blive omtalt "Nafizza". :)

Jeg oplever igen og igen, til stor forargelse og samtidig stor lettelse og glæde, hvordan folk er dobbeltmoralske hernede.
Haraam er et udtryk, der hentyder til enhver handling der er forbudt af Gud. Når nogen "synder" er det Haraam. Det bliver sagt meget hernede. Folk er godt klare over hvad der er Haraam, og peger hurtig fingrer, eller taler om andre der synder, men jo bedre man lærer folk at kende, jo mere finder man ud af, at de laver masser at ting der er Haraam  - drikker alkohol (ofte) ryger hashisi eller dyrker petting udenfor ægteskabet. 
Har prøvet at nævne at livet kun er skægt med en lille smule Haraam. Og det giver de mig så ret i. Woop woop.

Forresten faldt jeg lige over dette syn, da jeg tidligere idag assisterede sundhedsplejerskerne på Klinikken.






Ingen kommentarer:

Send en kommentar